December 2003
 VHV Online
Jaargang 8, Nummer 2

De PSO enquête

PSO enquête Dit is een zeer vluchtige inventarisatie van de enquête. Deze keer slechts een overzicht van wat resultaten en opmerkelijkheden. Verdere conclusies en relaties volgen later. De bedoeling is dat we nog wel een paar VHV’s terugkomen met wat details.

Allereerst het aantal ingeleverde enquêtes. 69 stuks!!! Dat is werkelijk ongelofelijk. Van de ca. 80 potentiële. Zo’n percentage, daar likkebaarden de professionals alleen maar van. Hoe komt het? Het blijft gissen uiteraard, maar ik denk dat een ieder deze kans genomen heeft zijn of haar stem te laten gelden als een teken van betrokkenheid. Dit waarderen we ongelofelijk. Het maakt de waarde van deze enquête ook voor ons als bestuur zeer relevant!!!

Wat details van deze aantallen: 69 ingevulde enquêtes retour: 46 strijkers, 20 blazers, en 3 ‘anders’.

Dan, wat heeft men geantwoord. Hieronder volgt een wat droge opsomming en niet alle details worden weergegeven.

1a Orkestambities. Hier is een duidelijke voorkeur voor de romantische en laat romantische werken. Niet verrassend voor een symfonie orkest dus. Impressionistische werken iets minder maar opmerkelijk is dat men over de andere genres (klassiek, modern, licht, opera, koor) verdeeld is. Vaak hebben de mensen neutraal gestemd en is men net zo vaak voor als tegen. Dat maakt dan ook dat de huidige mix van werken (vraag 1b) ook redelijk voorspelbaar is: Zeer unaniem heeft men geantwoord dat de speelbaarheid, het ambitieniveau en de mate van ‘in het gehoor’ liggend goed is.

Over vraag 1c, de orkest grootte heeft men er duidelijk geen of weinig problemen mee om het orkest aan te passen tot elke denkbare grootte en zelfs over het aanpassen naar de kleine kant gaf 67% aan daar geen of weinig problemen mee te hebben. Als verwacht hebben strijkers daar meer problemen mee dan blazers, maar nog geeft een meerderheid van de strijkers ook hier aan er geen problemen mee te hebben.

Op vraag 1d, of we ons aan het ‘ijzeren’ repertoire moeten houden, gaf men een duidelijk gemiddelde aan, en herhalen, daar had men overwegend geen problemen mee. We hoeven niet zo nodig meer projecten in te studeren (leuk te zien is dat daar duidelijk een discrepantie is tussen blazers en strijkers, blazers willen graag wel meer spelen) en er is een lichte voorkeur om meer in grotere zalen te spelen en vaker te verdubbelen. In kleine zalen in de regio en ‘over de grens’ was men zeer verdeeld.

Vanaf vraag 1g ging het meer over ons eigen presteren en hoe men daarover denkt. Er is een lichte voorkeur de strijkers te verbeteren maar de blazers zijn goed genoeg. Leuk is te zien dat daar nauwelijks onderscheid is tussen blazers en strijkers zelf. Meer repetities voor een programma hoeft niet zo nodig.

Betreffende groepsrepetities (vraag 1h): Men hoeft niet zo nodig meer groeps/sectie repetities onder de aanvoerders of repetitor. Bij een crack op je eigen instrument als repetitor is men erg verdeeld en ook de over de andere items is men niet erg unaniem: groepsrepetities vroeger of later in een programma, repetities onder de dirigent en wat men vind over de opkomst tijdens zo’n groeps. Waar men duidelijk over is is dat een groeps vooraf aan de repetitie ongewenst is. Al met al kan je concluderen dat men niet zo enthousiast is over de groeps/sectie repetities. Dat is toch wel iets om over na te denken.

Muziekkeuze
De VHV heeft in 1998 een muziek enquête gehouden, naar de muzieksmaak van de PSOer. Hierin werd onder andere gevraagd naar de lievelingscomponist en -symfonie. Een snelle vergelijking leert dat Mahler onbetwist de meest geliefde componist van de PSOer is. Nu werd in de huidige enquête gevraagd naar werken die men graag wil spelen. Als we deze resultaten naast die van 1998 leggen is er een opmerkelijke top vijf te herkennen. Toen was de volgorde: Bruckner, Mahler, Beethoven, Sjostakovitsj en Stravinsky. Nu we ‘eindelijk’ een Bruckner hebben gespeeld is nu Stravinsky blijkbaar bezig met een opmars. Ook is het duidelijk dat een Beethovensymfonie erg in de smaak valt bij het PSO. Misschien dat het er ooit nog van gaat komen. Opmerkelijk is ook de lobby voor werken van de componist Ives. Toen in 1998 ook al goed voor de (gedeelde) vijfde plaats en ook nu vier keer genoemd met diverse werken. (MB)

Dan ging de enquête meer over het functioneren van de organisatie. Vraag 2a, wat je van de nieuwe bestuursconstructie denkt, is gemiddeld positief beantwoord, maar erg overtuigend is men niet. De betrokkenheid van de leden wordt als erg gemiddeld ervaren. Over affiniteit met de leden, sociale aspecten en het daadkrachtig optreden is men niet wild enthousiast, maar oordeelt men wel positief. Over de voorzitter is men redelijk positief en men vindt wel dat deze een niet-spelend lid mag zijn. Over secretariaat en de informatievoorziening daarvan uit is men niet wild enthousiast, maar beoordeelt nog wel positief. Over de penningmeester is men duidelijk positiever, en zeker over de automatische incasso van hem (bravo, want wij zijn daar ook heel enthousiast over!). Van de artistiek bestuurlijke kant van het bestuur is men redelijk tevreden. Echter het voorkomen van absenties scoort niet hoog. Opmerkelijk is dat men de bladmuziek waardeert terwijl er in het opmerkingenveld 7 mensen gewag maken over dat de verkleinde kopieën matig tot slecht leesbaar zijn. Van de Operationele kant is men niet erg enthousiast over de repetitieruimte (VH nemen we aan) en kan de publiciteit wat verbeteren. Kaartverkoop, CD duplicatie en drukwerk verdienen een dikke voldoende.

Over onze ‘interne’ media: de VHV en de Website is men duidelijk zeer enthousiast. Petje af voor de makers dus! Op de website is de ledenlijst (smoelenboek) naast dat men er zomaar eens overheen surft, de belangrijkste trekker.

Dan een hoekje met wat meer heikele punten. Je eigen sectie, rouleren, dirigent en het weekend. Men kon hier kwijt wat je normaalgesproken voor je houdt en wat je al zeker niet en plein publiek uitpreekt in een ledenvergadering. Allereerst is men redelijk tevreden over de eigen sectie. Er waren maar 3 mensen minder tevreden. Evenzo hoe men over de kwaliteit van de sectie dacht. De onderlinge band scoorde niet veel anders, maar daar was men toch niet zo unaniem over. In de opmerkingen ruimte is soms nog wel enige toelichting gegeven, waarbij een aantal keer genoemd werd dat streken en opmerkingen niet goed naar achter doorgegeven worden. Die schoen past alle strijkers, niet alleen de aanvoerder! Het rouleren: daar is men redelijk positief over, maar een tiental mensen niet of minder. Men is redelijk tevreden over z’n eigen plek. Toch waren er een vijftal opmerkingen over het rouleren zelf, dat dat niet altijd geheel duidelijk. De violen poule wordt gewaardeerd.

De dirigent, Jules dus, dat is wat minder onpersoonlijk. Hij scoorde bijzonder hoog en men was daar vrij unaniem over, een hele mooie opsteker dus. Bijna eenzelfde score over hoe hij ons motiveert. Dus dat zit wel goed! Heel opmerkelijk is hier dat de score onder de strijkers hoger is dan bij de blazers, en dat gold zeker voor de mate van motiveren! Onder een gastdirigent wil men toch wel spelen, maar echt heel enthousiast is niet iedereen daarover, maar als die er dan toch moet komen dan moet deze duidelijk van een hoger kaliber zijn dan Jules. Over het type is men het er over eens dat het geen blazer moet zijn, liefst iemand die ook niet specifiek strijker is. Over de vaste assistentie is men tevreden en ze komen genoeg.

Betreffende het jubileum. Duidelijk is dat een concertreis hoog op het verlanglijstje staat en daarbij heeft binnen Europa verreweg de voorkeur. Redelijk verdeeld is men over een reis naar het verre oosten en Amerika scoort daar tussenin. Van een concertreis binnen Nederland is men niet echt enthousiast. Ook het aantal mensen dat een opera of koor project doet is erg verdeeld. Eensluitender is men over een ‘groots’ project: graag dus. Een eventuele concertreis moet ongeveer 9 dagen duren waarbij soms aangegeven wordt dat dat afhankelijk is van de bestemming.

Het repetititieweekend. Hoeven scoort hoog (toch waren er wel wat individuele opmerkingen), Helvoirt en Kerkrade duidelijk minder. Over de luxe, de duur, de kamerindeling, kosten, vrije tijd etc was men duidelijk tevreden, dat hoefde allemaal niet anders, de organisatie kan iets beter (m.n. de belasting werd een paar keer genoemd). Bij het familieconcert storen de meesten zich niet erg, maar ca. 10 mensen toch wel. Het programma wordt redelijk gewaardeerd. Over solist en onze eigen prestatie was men duidelijk wat minder unaniem, maar gemiddeld kan het er mee door. Ruim de helft van de mensen vinden dat het concert gratis moet blijven, de rest varieert redelijk gelijkmatig van 1 tot 5 €.

De plek waar mensen hun eigen programmawensen konden aangeven is duidelijk gebruikt: totaal 116 suggesties zijn gegeven. Maar 2 mensen hadden wel een hele lange lijst van meer dan 10 werken. Topscoorders zijn: Mahler 15x, Stravinsky 10x, Beethoven 8x, Sjostakovich 8x en 5x Bruckner. Opmerkelijk was het feit dat Holst, de Planets 4x met name genoemd werd. Een lobby? Ook de 8 symfonieën van Rautavaama (voor zover we het goed konden lezen…) spreken tot de verbeelding. Mogelijk wil de persoon die dit gemeld heeft de lobby versterken met het ter beschikking stellen van een opname? We zijn benieuwd… De lijst is doorgespeeld naar de programmacommissie. Als iemand echt graag iets wilt spelen staat het vrij om een van de programmacommissieleden aan te klampen trouwens….

Antoons borrel en de nazit na de concerten en het busvervoer worden gewaardeerd en voldoen in een behoefte.

Bij de Kaartverkoop is men tevreden over de vrijkaart, het prijspeil en de kortingsregeling. Gemiddeld verkoopt elk lid meer dan 10 kaarten, maar dat varieert van 0 tot meer dan 50…De contributie is naar grote tevredenheid.

Al met al zijn er erg veel punten die als niet verrassend uit de bus komen. Maar er zijn ook duidelijk wat zaken waar we wat aan kunnen doen. Groepsrepetities, het rouleren, het repetitieweekend de informatievoorziening en natuurlijk het jubileumjaar. We weten nu hoe de groep over dirigent en gastdirectie denkt en ook hoe men over de belasting van de leden denkt. Al met al een zeer geslaagde inventarisatie van hoe we met z’n allen denken over het wel en wee van het orkest. Heel veel dank!

door: Tieme Kuyper

December 2003
Vorige artikel | Volgende artikel
Naar de vaste rubrieken in VHV Online
Inhoud VHV Online December 2003 | Colofon
PSO Home © 2003 VHV Media Groep, Eindhoven